Τα κινέζικα ηλεκτρικά οχήματα εντυπωσιάζουν στην έκθεση αυτοκινήτου του Μονάχου

Οι Κινέζοι κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων άφησαν μια ισχυρή εντύπωση στην διετή έκθεση IAA Mobility 2025 στο Μόναχο την περασμένη εβδομάδα, αλλά η απόκτηση διαρκούς εμπιστοσύνης από τους Ευρωπαίους καταναλωτές παραμένει ένα δύσκολο έργο, λένε οι ειδικοί.


Η Κίνα ήταν η μεγαλύτερη πηγή ξένων εκθετών στη φετινή εκδήλωση, με 116 εταιρείες μεταξύ των περίπου 750 συμμετεχόντων από περισσότερες από 30 χώρες και περιοχές, σύμφωνα με τους διοργανωτές της έκθεσης.


Το εύρος της βιομηχανίας ηλεκτρικών οχημάτων της Κίνας ήταν σε πλήρη προβολή: καταξιωμένες αυτοκινητοβιομηχανίες όπως οι BYD, NIO, Xpeng και Leapmotor παρουσίασαν τα τελευταία τους μοντέλα, ενώ ο γίγαντας των μπαταριών CATL και εταιρείες τεχνολογίας, όπως οι Zhuoyu και DeepRoute.Ai, τόνισαν τις καινοτομίες στην αποθήκευση ενέργειας και την έξυπνη κινητικότητα.


Η NIO παρουσίασε την τεχνολογία προγνωστικής ανάρτησης που αναπτύχθηκε από την ClearMotion σε ένα από τα οχήματά της, ενώ η BYD επιβεβαίωσε ότι η παραγωγή στο πρώτο ευρωπαϊκό εργοστάσιό της στην Ουγγαρία θα ξεκινήσει σύντομα.


«Η Ευρώπη είναι μια εξαιρετικά σημαντική αγορά για εμάς», δήλωσε η Stella Li, εκτελεστική αντιπρόεδρος της BYD, σημειώνοντας ότι το νεοκυκλοφορηθέν μοντέλο της εταιρείας στην έκθεση θα είναι το πρώτο που θα βγει από την ουγγρική γραμμή παραγωγής.


Οι ειδικοί του κλάδου και οι παρατηρητές στην Ευρώπη έχουν λάβει υπόψη τον αυξανόμενο ανταγωνισμό. Ο Uwe Schmitt, διευθυντής πωλήσεων της Landtechnik Schmitt, μιας εταιρείας που ειδικεύεται σε οχήματα και γεωργικά μηχανήματα στη Βαυαρία της Γερμανίας, δήλωσε ότι τα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα ήδη ισούνται ή ξεπερνούν τα ευρωπαϊκά προϊόντα τόσο στην τεχνολογία όσο και στο σχεδιασμό.


«Μακροπρόθεσμα, τα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα σίγουρα θα εδραιωθούν στην Ευρώπη», είπε. «Αλλά οι ευρωπαϊκές εταιρείες δεν θα εγκαταλείψουν την αγορά και η ικανότητά τους θα συνεχίσει να προσφέρει καλύτερα προϊόντα στους πελάτες».


Ο Luigi Gambardella, πρόεδρος του επιχειρηματικού συνδέσμου ChinaEU στις Βρυξέλλες, δήλωσε ότι οι Κινέζοι κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων έχουν σαφή πλεονεκτήματα.


Η ανταγωνιστικότητα κόστους τους πηγάζει από την κυριαρχία ολόκληρης της αλυσίδας εφοδιασμού - από την έρευνα μπαταριών και την κατασκευή εξαρτημάτων έως τη συναρμολόγηση και την εφοδιαστική, είπε. Αυτή η κάθετη ολοκλήρωση, πρόσθεσε, τους επιτρέπει να διατηρούν τις τιμές χαμηλές χωρίς να θυσιάζουν τα περιθώρια κέρδους.


Ταχύτερη καινοτομία


Οι Κινέζοι κατασκευαστές αυτοκινήτων καινοτομούν επίσης πιο γρήγορα, συνήθως φέρνοντας νέα μοντέλα στην αγορά περίπου 30% πιο γρήγορα από τους παγκόσμιους ανταγωνιστές τους, και αντιπροσωπεύουν σχεδόν τα δύο τρίτα της παγκόσμιας έρευνας για μπαταρίες υψηλού αντίκτυπου.


«Αυτή η ευελιξία μεταφράζεται σε μια σταθερή ροή νέων μοντέλων εξοπλισμένων με πρωτοποριακά χαρακτηριστικά», είπε, αναφέροντας παραδείγματα όπως προηγμένα συστήματα ψυχαγωγίας, έξυπνα πιλοτήρια, ακόμη και οχήματα ενσωματωμένα σε drones. «Συνδυάζοντας την τεχνολογία με τον σχεδιασμό που επικεντρώνεται στον χρήστη, οι κινεζικές μάρκες προσελκύουν τους νεότερους, τεχνολογικά καταρτισμένους καταναλωτές της Ευρώπης».


Ωστόσο, ο Gambardella και άλλοι ειδικοί προειδοποίησαν ότι οι προκλήσεις παραμένουν.


«Οι Ευρωπαίοι καταναλωτές εξακολουθούν να είναι επιφυλακτικοί απέναντι στους νέους συμμετέχοντες, συνδέοντας το κύρος και την αξιοπιστία με καθιερωμένες μάρκες», είπε.


Οι πολιτικές ευαισθησίες γύρω από την βιομηχανική εξάρτηση από την Κίνα περιπλέκουν επίσης τα πράγματα, είπε. Πρότεινε οι κινεζικές εταιρείες να επενδύσουν περισσότερο στην εξυπηρέτηση μετά την πώληση, η οποία παραμένει ένας αδύναμος κρίκος στις ευρωπαϊκές τους δραστηριότητες.


Ο Michael Borchmann, ειδικός σε θέματα Κίνας στην Έσση της Γερμανίας, έχει παρόμοια άποψη, λέγοντας ότι ενώ τα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα κερδίζουν μερίδιο αγοράς στη Γερμανία, πολλοί καταναλωτές στον κύκλο του παραμένουν απρόθυμοι να τα αγοράσουν, συχνά προτιμώντας τα παραδοσιακά οχήματα που κινούνται με καύσιμο.


Δεν ήταν τόσο σίγουρος για τον λόγο και συμφώνησε μόνο ότι μπορεί να είναι πολιτισμικοί παράγοντες που παίζουν ρόλο σε τέτοιες προτιμήσεις.


Παρά αυτές τις προκλήσεις, οι αναλυτές πιστεύουν ότι οι Κινέζοι κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων αναδιαμορφώνουν το αυτοκινητοβιομηχανικό τοπίο της Ευρώπης.


«Φέρνουν καινοτομία, προσιτή τιμή και κλίμακα», δήλωσε ο Gambardella, προσθέτοντας ότι η μακροπρόθεσμη επιτυχία τους θα εξαρτηθεί από το αν μπορούν να μετατρέψουν την πρώιμη δυναμική των πωλήσεων σε διαρκή εμπιστοσύνη, ισχυρή εξυπηρέτηση και μια γνήσια ευρωπαϊκή ταυτότητα.

 Chinese electric vehicle makers made a strong impression at the biennial IAA Mobility 2025 in Munich last week, but winning lasting loyalty from European consumers remains an uphill task, experts say.

China was the largest source of foreign exhibitors at this year's event, with 116 companies among the roughly 750 participants from more than 30 countries and regions, according to the fair's organizers.

The breadth of China's EV industry was on full display: established automakers such as BYD, NIO, Xpeng and Leapmotor showcased their latest models, while battery giant CATL and technology firms including Zhuoyu and DeepRoute.Ai highlighted innovations in energy storage and smart mobility.

NIO demonstrated predictive suspension technology developed by ClearMotion in one of its vehicles, while BYD confirmed that production at its first European factory in Hungary will begin soon.

"Europe is a tremendously important market for us," said Stella Li, executive vice-president of BYD, noting the company's newly released model at the show will be the first to roll off the Hungarian production line.

Industry insiders and observers in Europe have taken note of the growing competition. Uwe Schmitt, sales manager of Landtechnik Schmitt, a company specializing in vehicles and agricultural machinery in Bavaria, Germany, said Chinese EVs are already matching or surpassing European products in both technology and design.

"In the long run, Chinese electric vehicles will certainly establish themselves in Europe," he said. "But European firms will not give up the market, and their competence will continue to deliver better products for customers."

Luigi Gambardella, president of the business association ChinaEU in Brussels, said Chinese EV makers hold distinct advantages.

Their cost competitiveness stems from mastery of the entire supply chain — from battery research and component manufacturing to assembly and logistics, he said. This vertical integration, he added, allows them to keep prices down without sacrificing margins.

Faster innovation

Chinese automakers are also faster to innovate, typically bringing new models to market about 30 percent quicker than global peers, and they account for nearly two-thirds of the world's high-impact battery research, Gambardella said.

"This agility translates into a steady flow of fresh models equipped with cutting-edge features," he said, citing examples such as advanced infotainment systems, smart cockpits and even vehicles integrated with drones. "By marrying technology with user-centric design, Chinese brands attract Europe's younger, tech-savvy consumers."

Yet, Gambardella and other experts cautioned that challenges remain.

"European consumers are still wary of new entrants, associating prestige and reliability with established brands," he said.

Political sensitivities surrounding industrial dependence on China also complicate matters, he said. He suggested that Chinese companies invest more in after-sales service, which remains a weak link in their European operations.

Michael Borchmann, a China specialist in Hessen, Germany, holds a similar view, saying that while Chinese EVs are gaining market share in Germany, many consumers in his circle remain reluctant to purchase them, often favoring traditional fuel-powered vehicles.

He was not so sure about the reason, and only agreed that it might be cultural factors that play a role in such preferences.

Despite these challenges, analysts believe Chinese EV makers are reshaping Europe's automotive landscape.

"They bring innovation, affordability and scale," Gambardella said, adding that their long-term success will depend on whether they can translate early sales momentum into enduring trust, strong service and a genuine European identity.

Δεν υπάρχουν σχόλια: