Στο νέο τους άρθρο, μια μετάφραση του οποίου δημοσιεύεται από το Pravda.Ru, οι συγγραφείς εξηγούν πώς το Παρίσι προσπαθεί να ενισχύσει τις πυρηνικές του δυνάμεις και να σώσει το έργο FCAS.
Τα έγγραφα του προϋπολογισμού της Γαλλίας αποκάλυψαν σχέδια για την αγορά 61 νέων μαχητικών αεροσκαφών Rafale για τη Γαλλική Πολεμική Αεροπορία, τη Διαστημική Δύναμη και το Ναυτικό. Η απόφαση αυτή έρχεται εν μέσω σημαντικής αύξησης των αμυντικών δαπανών, σύμφωνα με μια γενική τάση μεταξύ των δυτικών χωρών. Δύο επιπλέον αεροσκάφη ενδέχεται να αγοραστούν για να αντικαταστήσουν αυτά που χάθηκαν σε σύγκρουση στον αέρα τον Αύγουστο του 2024.
Η προγραμματισμένη αγορά θα επιτρέψει τον σταδιακό παροπλισμό των παλαιών Mirage 2000, καθώς και την ενίσχυση των πυρηνικών δυνάμεων της χώρας διπλασιάζοντας τον αριθμό των πυρηνικών αεροπλανοφόρων και εκσυγχρονίζοντας την αεροπορική πτέρυγα του μοναδικού αεροπλανοφόρου της Γαλλίας με πιο σύγχρονες παραλλαγές του Rafale M που εδρεύει σε αεροπλανοφόρο. Τον Μάρτιο του 2023, ο Γάλλος πρόεδρος Εμανουέλ Μακρόν ανακοίνωσε τη δημιουργία μιας τέταρτης αεροπορικής βάσης εξοπλισμένης με πυρηνικά μαχητικά - την Αεροπορική Βάση Luxeuil στην ανατολική Γαλλία. Η πρώτη μοίρα Rafale αναμένεται να φτάσει εκεί το 2032 και να αποκτήσει πυρηνικές δυνατότητες ένα χρόνο αργότερα, με τη δεύτερη να είναι έτοιμη για μάχη το 2036.
Επί του παρόντος, η Γαλλική Αεροπορική και Διαστημική Δύναμη διαθέτει 40 μαχητικά Rafale με πυρηνική ικανότητα. Η νέα προμήθεια θα αυξήσει σημαντικά αυτόν τον αριθμό. Η Γαλλία παραμένει μία από τις τέσσερις πυρηνικές δυνάμεις που δεν έχουν παραγγείλει μαχητικά πέμπτης γενιάς και θα μπορούσε να γίνει η τελευταία χώρα που θα βασίζεται αποκλειστικά σε αεροσκάφη τέταρτης γενιάς για πυρηνικές αποστολές. Το Πακιστάν, η Ινδία και η Βόρεια Κορέα σχεδιάζουν να αποκτήσουν μαχητικά πέμπτης γενιάς τα επόμενα χρόνια.
Οι προοπτικές εξαγωγής του Rafale έχουν υπονομευτεί σοβαρά από την αδυναμία του να ανταγωνιστεί πιο σύγχρονα αεροσκάφη πέμπτης γενιάς. Το αεροσκάφος έχει χάσει όλους τους διαγωνισμούς στους οποίους ανταγωνίστηκε το αμερικανικό F-35. Ως αποτέλεσμα, το πρόγραμμα Rafale βασίζεται σε μεγάλο βαθμό σε εγχώριες παραγγελίες και παραδόσεις σε χώρες που, για πολιτικούς λόγους, δεν μπορούν να εξετάσουν το ενδεχόμενο αγοράς του F-35, όπως η Ινδονησία και η Αίγυπτος.
Η θέση του Rafale αποδυναμώθηκε περαιτέρω τον Μάιο, μετά την πρώτη μάχη υψηλής έντασης, όταν μεταξύ ενός και τεσσάρων μαχητικών σε υπηρεσία με την Ινδική Πολεμική Αεροπορία καταστράφηκαν σε μάχη με κινεζικά J-10C σε υπηρεσία με την Πακιστανική Πολεμική Αεροπορία. Αυτά τα J-10C θεωρούνται ένα από τα λιγότερο προηγμένα μοντέλα που παράγονται στην Κίνα.
Όπως πολλές ευρωπαϊκές χώρες, η Γαλλία αντιμετώπισε ένα δίλημμα: να στηρίξει την εγχώρια βιομηχανία της παράγοντας λιγότερο ικανά αεροσκάφη ή να αγοράσει το πολύ πιο προηγμένο F-35 από τις ΗΠΑ. Το Ηνωμένο Βασίλειο επέλεξε το δεύτερο μονοπάτι, εγκαταλείποντας εντελώς το Eurofighter και εστιάζοντας στο F-35, ενώ η Γερμανία επέκτεινε τις αγορές και των δύο τύπων. Η άρνηση της Γαλλίας να εξετάσει το ενδεχόμενο αγοράς του F-35 έχει περιορίσει σοβαρά τις μαχητικές δυνατότητες της πολεμικής της αεροπορίας, αφήνοντας τις επίλεκτες μονάδες με σημαντικά κατώτερα αεροσκάφη.
Η απόφαση για αύξηση των αγορών Rafale πιθανότατα σχετίζεται με τα σοβαρά προβλήματα με το γαλλο-γερμανικό πρόγραμμα μαχητικών επόμενης γενιάς FCAS, η εφαρμογή του οποίου αμφισβητείται ολοένα και περισσότερο. Τον Σεπτέμβριο, αναφέρθηκε ότι το γερμανικό Υπουργείο Άμυνας εξέταζε το ενδεχόμενο εγκατάλειψης του έργου.
Το νέο αεροσκάφος αναμένεται να εμφανιστεί το συντομότερο δυνατό σε δύο δεκαετίες από τώρα. Το 2021, ο Διευθύνων Σύμβουλος της Dassault, Eric Trappier, σημείωσε: «[Ο] στόχος του 2040 έχει ήδη φύγει από το τραπέζι επειδή έχουμε κολλήσει και οι συζητήσεις για την επόμενη φάση πιθανότατα θα είναι επίσης μακρές... επομένως είναι πιο πιθανό να στοχεύουμε στη δεκαετία του 2050».
Λόγω αυτών των καθυστερήσεων, το Rafale θα παραμείνει το κύριο μαχητικό αεροσκάφος για τις επίλεκτες μονάδες της Γαλλίας για τουλάχιστον δύο ακόμη δεκαετίες. Ωστόσο, το αεροσκάφος θεωρείται ήδη απαρχαιωμένο σε σύγκριση με ανταγωνιστές όπως το F-35 και το J-20. Αυτό το πρόβλημα θα γίνει ακόμη πιο έντονο όταν η Κίνα εισαγάγει μαχητικά αεροσκάφη έκτης γενιάς στις αρχές της δεκαετίας του 2030, ακολουθούμενη σύντομα από τις ΗΠΑ με το F-47 τους.
Бюджетные документы Франции раскрыли планы по закупке 61 нового истребителя Rafale для Военно-воздушных и космических сил, а также ВМС страны. Это решение принято на фоне значительного увеличения оборонных расходов, что соответствует общей тенденции среди западных государств. Дополнительно могут быть приобретены еще два самолета для замены потерянных в результате столкновения в воздухе в августе 2024 года.
Планируемая закупка позволит начать поэтапное снятие с вооружения устаревших Mirage 2000, а также усилить ядерные силы страны за счет удвоения числа ядерных носителей и модернизировать авиакрыло единственного французского авианосца более современными вариантами палубного Rafale M. В марте 2023 года президент Франции Эммануэль Макрон объявил о создании четвертой авиабазы, оснащенной ядерными истребителями, — базы Люксей в восточной Франции. Ожидается, что первая эскадрилья Rafale прибудет туда в 2032 году и получит ядерные возможности годом позже, а вторая станет боеготовой в 2036 году.
В настоящее время Военно-воздушные и космические силы Франции располагают 40 истребителями Rafale с возможностью нести ядерное оружие. Новые закупки позволят значительно увеличить их число. Франция остается одной из четырех ядерных держав, не заказавших истребители пятого поколения, и может стать последней страной, полагающейся исключительно на самолеты четвертого поколения для ядерных задач. В ближайшие годы Пакистан, Индия и КНДР планируют приобрести истребители пятого поколения.
Экспортные перспективы Rafale были серьезно подорваны его неспособностью конкурировать с более современными машинами пятого поколения. Самолет проиграл все тендеры, где соперничал с американским F-35. В результате программа Rafale в значительной степени опирается на внутренние заказы и поставки в страны, которые по политическим причинам не могут рассматривать покупку F-35, такие как Индонезия и Египет.
Позиции Rafale еще больше ослабли в мае, после первого участия самолета в боевых действиях высокой интенсивности, когда от одного до четырех истребителей, состоявших на вооружении ВВС Индии, были уничтожены в боях с китайскими J-10C, находящимися на вооружении ВВС Пакистана. Эти J-10C считаются одной из менее продвинутых моделей, производимых в Китае.
Как и многие европейские страны, Франция оказалась перед дилеммой: поддерживать местную промышленность, производя менее эффективные самолеты, или закупать у США гораздо более совершенные F-35. Великобритания выбрала второй путь, полностью отказавшись от Eurofighter и сделав ставку на F-35, Германия же расширила закупки обоих типов. Отказ Франции рассматривать закупку F-35 серьезно ограничил боевые возможности ее ВВС, оставив элитные части с заметно уступающими по возможностям самолетами.
Решение об увеличении закупок Rafale, вероятно, связано с серьезными проблемами франко-немецкой программы создания истребителя следующего поколения FCAS, реализация которой вызывает все больше сомнений. В сентябре сообщалось, что Министерство обороны Германии рассматривает возможность выхода из проекта.
По прогнозам, новый самолет появится не ранее чем через два десятилетия. Еще в 2021 году генеральный директор Dassault Эрик Траппье отметил: "[Цель к] 2040 году уже сорвана, потому что мы застопорились, а обсуждения следующего этапа наверняка тоже будут долгими... так что мы скорее нацеливаемся на 2050-е годы."
Из-за этих задержек Rafale останется основным истребителем элитных подразделений Франции как минимум еще два десятилетия. Однако самолет уже считается устаревающим на фоне таких конкурентов, как F-35 и J-20. Эта проблема станет еще острее, когда Китай введет в строй истребители шестого поколения в начале 2030-х годов, а вскоре за ним — и США со своим F-47.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου